Can-Am BRP prezinta la Daytona un model concept Spyder cu motor turbocharged

22.02.2016

In urma cu cateva zile, oficialii Can-Am BRP anuntasera o surpriza ce avea sa fie dezvaluita in Florida, la Daytona Beach, legat de foarte populara competitie de masini NASCAR, anunt in care se vorbea de Spyder. Au existat voci, si nu putine, care s-au gandit imediat ca modelele Spyder vor intra in competitie, ceea ce a debusolat multi fani ai competitiei, dar i-a entuziasmati pe fanii trike-ului Can-Am. Legatura dintre producatorul canadian si cursele NASCAR e foarte simpla si directa: din acest an, Can-Am BRP a devenit unul dintre sponsorii principali si oficiali ai curselor din NASCAR, in special Can-Am Duels (care se desfasoara in aceste zile pe circuitul Daytona International Speedway) si Phoenix’s Can-Am 500 din noiembrie, in care e sponsorul principal.

Nu, surpriza nu a fost legata de asa ceva, ce e al NASCAR-ului ramane al NASCAR-ului. Insa nu mai putin spectaculos decat cursa in sine, Can-Am BRP a prezentat un model concept Spyder, bazat pe modelul F3 lansat anul trecut, insa dotat cu motor turbocharged. Kawasaki si-a lansat modelele Ninja H2 si H2R cu supercharger, Recursion-ul turbocharged al celor de la Suzuki plus alte modele, sunt pe drum, Honda a anuntat ceva in acest sens (dar stim cat de criptici sunt), iata ca vine ceva inedit.

Iubitorii de Spyder vor avea un motiv major de dezamagire, deoarece acest concept nu va fi descoperit in showroom-uri, cel putin in viitorul apropiat, dar exista si o parte buna in aceasta veste intristatoare: Can-Am BRP a inteles tendinta actuala si s-a conformat rapid (si discret) trend-ului, ceea ce inseamna ca in viitor ne asteapta lucruri interesante de pe portile fabricilor canadiene, dar si a dat un semnal atat producatorilor de three-wheelers, cat si celor de motociclete, in general, ca noua generatie exista si sta bine infipta cu rotile in asfaltul pistelor. In alte domenii semnalul a fost dat, ne gandim la Can-Am Maverick Turbo si la seria de skijet 300-horsepower Sea-Doo, lansate in lineup-ul 2016, deja.

Can-Am Spyder F3 Turbo Concept Vehicle se prezinta, in termeni de putere, viteza, motor astfel: motorul Rotax Turbo va dezvolta o putere de 150 cp la 6.800 rpm si un cuplu infricosator de 185,7 Nm la 5.000 rpm, ceea ce inseamna ca ajunge de la 0 la 96 km/h (0 la 60 mile/ora) in 4,3 s. Prin comparatie, modelul standard F3 Spyder ajungea la 96 km/h in 4,8 s, in conditii de putere maxima dezvoltata de 115 cp si un cuplu de “doar” 130 Nm.

S-ar putea spune ca aceasta putere majorata aduce un potential de iresponsabilitate, deoarece conceptul are un mod Sport de pilotare care poate duce la ruperea tractiunii de catre roata din spate. In mod normal, la modelele standard, Spyderele au un sistem de control al tractiunii care limiteaza capacitatile, in numele sigurantei, aspect care cumva ii frustreaza pe detinatori, insa acest concept pare ca duce lucrurile in alt plan de distractie. Probabil ca daca cei de la Can-Am se vor decide ca motoarele Rotax turbo sa doteze anumite modele, vor fi nevoiti sa renunte la limitarea prin controlul tractiunii, caci in caz contrar nu are nici un sens sa investesti intr-o bestie agresiva, ca sa o tii legata cu lanturi de picioare.

Modelul concept a fost customizat intr-o maniera de curse fara echivoc, cu suprafete netede, ori bare specifice dragsterelor, pe roata din spate, cu saua scurtata in maniera Bobber si a fost imbunatatita cu amortizoare speciale de curse Fox, instrumentatia de bord de la AutoMeter si multe altele pe care ne rezumam doar la a le enumera: evacuare Akrapovic 3-to-3, buton de pornire, radiator marit, tuburile de admisie marite, buton racing cut-off, un spoiler pe fata inspirat de masinile din NASCAR, schema de vopsea Circuit Yellow, grafica “X” etc.

“Conceptul infatiseaza clar avantajele unui cadru Y-frame, cu al sau centru de greutate destul de jos, care subliniaza abilitatea drift-ului si o superba aderenta a anvelopei in timpul virajelor agresive”, a declarat Renald Plante, directorul tehnic al Can-Am Spyder in comunicatul de presa.

Probabil ca acum, odata cu infatisarea modelului Spyder dotat cu motor turbocharged, miza a crescut pentru producator, deoarece iubitorii de three-wheelers vor fi din ce in ce mai nerabdatori sa gaseasca in magazine modelele de productie.