2015 Can-Am Commander E LSV SE

05.05.2015

Traim intr-o epoca in care preocuparea pentru protectia si salvarea mediului a devenit extrem de serioasa si nici un efort in proiectarea si realizarea unor vehicule fara emisii, cu motorizare electrica nu este prea mic. Iar in toata aceasta preocupare, Can-Am BRP duce cercetarea, dezvoltarea si producerea vehiculelor fara emisii intr-un segment inedit: vehiculele side-by-side. 2015 Can-Am Commander E LSV SE reprezinta un vehicul side-by-side de viteza redusa (LSV – low-speed vehicle), cu motorizare electrica, foarte confortabil si cochet, dar care la o adica poate indeplini si sarcini utilitare. Sigur, intr-o nota glumeata, am putea spune ca o asemenea aparitie poate fi considerata ca seful masinutelor de golf, dar pana la urma, de ce nu? Sau ar putea fi, foarte bine, un vehicul de livrare de produse diverse, in comunitati reduse. Dar pana la urma, totul tine de convingerea proprietarului in protectia mediului, inainte de toate. In cele mai multe cazuri, vehiculele electrice sunt construite pentru a fi niste vehicule usoare. In acest caz, Commander E reprezinta exceptia, care probabil intareste regula, deoarece a fost prevazut cu o bena utilitara, capabila sa transporte aproximativ 270 kg, ducand greutatea totala a vehiculului la 870 kg. Sigur, din calculul greutatii nu trebuie sa lipseasca cadrul si cusca de protectie din otel rezistent, in opozitie cu caroseria din plastic Styrofoam, ce-i confera o alura usoara.

La acestea se adauga si un acoperis dur, lesne de montat si demontat, fara a fi necesara o lada de scule, usile din plasa si sistemul de centuri de siguranta, plus parbrizul din policarbonat, toate menite a proteja pilotul si pasagerul, chiar daca vorbim de un LSV. Pentru rularea pe drumuri publice, tot in vederea sigurantei, Commander E are si un sistem de iluminare a tablitelor de inmatriculare, alaturi de un sistem de semnalizare, faruri si pozitii. Ocupandu-ne putin de motorizare, avem de a face cu un motor electric de 48V, cu racire prin aer, cu 3 faze de inductie, dezvoltand o putere continua de 11 cp, dar in unele cazuri poate forta pana la un maximum de 30 cp. Deci plimbari lungi (sau cat permite autonomia bateriilor de 12 V, fara acid, combinata cu functia “regenerative braking” care converteste energia kinetica in energie electrica si incarcandu-le astfel), recreative, de observare a naturii, de relaxare, iar din cand in cand pus la treaba, dar nu la eforturi mari si sustinute. Cam despre asta este 2015 Can-Am Commander E.

Altfel, mai silentios ca oricare din cei 11 cai, dotat cu tehnologie performanta, direct drive low noise cu treptele H, L, P, N, R, transmisie pe cardan cu posibilitatea de selectare a modului 2WD/4WD, afisaj de bord multifunctional digital, sistem antifurt D.E.S.S., anvelope 25 inci Maxxis Ceros, culoare alba, Pearl White.